« Späť

Máj - Mesiac úcty k Presvätej Bohorodičke

Ikona Matky ustavičnej pomoci


Na Slovensku rozširujú úctu k tomuto obrazu otcovia redemptoristi zvlášť prostredníctvom ľudových misií. Ikona typologicky zapadá medzi zobrazenia „Hodigitrie“ (ikony na ktorých Matka Božia ukazuje na Ježiša ako na Cestu), doslova tá, ktorá ukazuje cestu. Matka Božia nám ukazujúc na Syna, hovorí: On je Vykupiteľ človeka. Túto myšlienku posilňuje gesto jej rúk, ktoré stískajú ruky Ježiša a vyjadrujú jej ochotu k obeti a súhlas s obetovaním jej Syna pre záchranu človeka. Tak sa v účasti na utrpení Krista Matka Božia stáva novou Evou, stáva sa Matkou všetkých žijúcich, matkou každého z nás. 


Dvaja archanjeli Michael a Gabriel vo svojich rukách nesú nástroje umučenia. Svätý Michal a Gabriel nám naznačujú, že tu ide akoby o druhé zvestovanie. ukazujú Božskému dieťaťu čo ho čaká až vyrastie a oznamujú svätej Panne: „Budeš Matkou bolestnou“. Dieťa akoby pred chvíľou odvrátiac tvár od kopije a špongie vidí prichádzať archanjela Gabriela s krížom. Z ľudského strachu pred víziou budúceho utrpenia Ježiš hľadá pomoc u svojej Matky. Privinie sa k nej stískajúc palec jej ruky, pričom sa mu uvoľňuje sandálik na pravej nohe. Matka cítiac so Synom, pozerá pred seba, pozerá na všetkých ľudí, ktorí idú za Ježišom a nesú svoj kríž. 


Symbolika: Spodný odev Bohorodičky - modrá tunika (chiton) je symbolom jej panenskej čistoty a symbolizuje jej ľudskú prirodzenosť. 
Vrchný plášť (maforium) nám ukazuje čo osoba prijala. Jej purpurovo-fialový plášť nám pripomína kráľovskú dôstojnosť. (učenie Dioníza Aeropagitu o nebeských cnostiach: „Duchovné bytosti, dokonalé stvorenia sú podriadené jednému ľudskému stvoreniu, Márii, ktorá je ich kráľovnou.“
Purpurový plášť Bohorodičky nám ukazuje Máriu ako prvú z vykúpených. Matka Vykupiteľa má účasť na kráľovstve slávy a jednoty s Bohom vo večnosti ako prvá. Ona je obrazom slávy, ktorú synovia a dcéry tejto zeme, majú dosiahnúť v Bohu mocou Kristovho vykúpenia. 
Anjeli v červenomodrých odevoch chcú ešte viac zdôrazniť dogmatickú pravdu, že osobnosť Ježiša Krista tvoria dve dokonalé prirodzenosti, nepochopiteľne spojené v jednej osobe. Stuhy (toroki) vo vlasoch, ktorých konce vlajú okolo uší, pripomínajú ich okamžitú poslušnosť ku všetkým Božím rozkazom. Ich krídla vyjadrujú milosrdnú Božiu lásku k človeku, ku ktorému sa v tajomstve Vtelenia nekonečný Boh skláňa. 
Zlato. Zlatý podklad svojou vzácnosťou, lesklosťou a odolnosťou proti rozličným vplyvom je symbolom nemennosti, večnosti a dokonalosti. Ak zlaté pozadie hovorí o stvorení svetla, zlaté lúče na rúchu Krista označujú lúče Božej milosti, ktoré posväcujú stvorený svet a vedú, ako aj ikona sama, k budúcej eschatologickej sláve Božej. 
Obrátená perspektíva. Pretože ikona odráža nie pozemský ale duchovný už premenený svet, nie je prípustná perspektíva ako v reálnom svete, kde pohľad diváka uniká do určitého vzdialeného bodu. Ikona svojou obrátenou perspektívou prenáša tento vzdialený bod na diváka, ktorý tak vstupuje do prítomného okamžiku, do premeneného sveta, ktorý mu ikona otvára. Skrze obrátenú perspektívu ikona už nie je iba akýmsi pozorovaným objektom, ale sa stáva miestom stretnutia Boha s človekom.
Dokonalé panenstvo.Tri hviezdy na Máriinom plášti (fibuly) na čele a oboch ramenách symbolizujú toto jej dokonalé panenstvo (pred, pri a po pôrode). Kompozícia hviezd do triangelu nám zas pripomína symbol svätej Trojice.
Svätožiara (nimbus). Symbol premenenia a účasti na „lumen gloriae“ - svetle slávy. Z jednoduchého nimbusu sa neskôr vyvinul tzv. krížový nimbus. Ten neslúžil iba na odlíšenie od ostatných svätých osôb, ktorým z úcty tiež začali maľovať svätožiaru, ale vyjadrovalo pravdu, že prostredníctvom kríža k nám prišlo spasenie. Vo svätožiarach svätých je zdôraznená dôstojnosť Krista darovaná človeku. Jeden je Svätý, jeden je Pán. Podľa obrazu Krista sa posväcuje celé ľudstvo.
Iniciály. Bez písomného uvedenia mena zobrazeného svätca nie je ikona považovaná za dokončenú. Slová sú integrujúcou časťou ikony. Toto chápanie pochádza z orientálnej tradície, kde písané slovo tvorí vždy podstatnú časť jazyka obrazu. Iniciály MP QY sú skrátením Máriinho gréckeho monogramu „MÉTER THEOU“ - Matka Božia. Iniciály IC XC označujú Božieho Syna Ježiša Krista. Obyčajne je kríž Kristovej svätožiary označený tromi gréckymi písmenami (h)o Ó-n - „TEN KTORÝ JE“. (Ex 3, 14))

 

Zdroj: Farský list Sečovce
Foto: internet